Carl Bergsten föddes 1879 som fjärde barnet i en syskonskara om åtta, och han kom att spela en stor roll i svensk arkitektur från 1900-talets början och sällan har en arkitekt väckt så stor debatt och beundran. Relationen mellan fadern Wilhelm och sonen Carl var stundtals spänd och säkert kände Carl en viss bitterhet mot fadern då viss tveksamhet uppstod om Carl skulle få fortsätta sina framgångsrika studier vid Konstakademin eller inte. Arkitekten Isak Gustaf Clason vädjar i ett brev till fadern Wilhelm Bergsten att Carl ska få fortsätta sin utbildning. I brevet skriver Isak Gustaf Clason bland annat att Carl bör få fortsätta studierna, ”Inte å det familjära utan för fosterlandets väl”. Bergsten utbildade sig på Kungliga Tekniska Högskolan och Kungliga Akademien för de fria konsterna i Stockholm.
Ett stipendium tog honom sedan till Wien, Österrike, där han inspirerades av den strama och geometriska arkitekturen. Carl Bergsten var under 1903 anställd hos arkitekten Erik Lallerstedt. Bergsten drev sedan eget arkitektkontor åren 1904-1935. Tillsammans med arkitekten P. G. Morssing utformade han utställningspaviljongerna till Konst- och Industriutställningen i Norrköping 1906. Medverkande var även arkitekterna Sigge Cronstedt och Werner Northun. Byggnadernas arkitektur var djärv och modern och väckte både debatt och beundran. Carl Bergstens sinne för modern och djärv design tog honom till Nordiska Kompaniet där han blev chef för möbelavdelningen mellan 1916-1921. I Norrköpings stadsmuseum har ett rum vigts till Bergstens verk. Där kan man bland annat beskåda den bröllopsklänning som han ritade till sin hustru. Bergsten ritade bland annat Litografen, S:t Olofskolan, Skandinaviska Enskilda Banken i Norrköping samt Liljevalchs konsthall. Carl Bergsten dog den 22 april 1935.