ADRESS: KV STORTORGET, TOMT 10, DROTTNINGGATAN 10
UPPFÖRD: 1906
BYGGHERRE: ÖSTERGÖTLANDS ENSKILDA BANK
ARKITEKT: WERNER NORTHUN
Fotografi: Fasad mot Drottninggatan. Fotografi ur Norrköpings Stadsarkiv: OTTO CHAMBERTS SAMLING RÖRANDE OLIKA HANTVERK M. M. (Volym 9, fotograf okänd).
Som en stenborg mittemot Norrköpings rådhus reser sig Östergötlands Enskilda Banks palats. Byggnaden ritades av arkitekten Werner Northun och stod färdig 1906. Northun ritade huset i en böljande jugendstil med dekorativa gavlar. Mellan ingången till trapphuset och en butikslokal finns en dekorativ sköld med kartusch och på sidan finns runda kärl med räfflade linjeringar. Under skölden finns slingrande festonger och här finns även Norrköpings gamla stadsvapen avbildat i form av en spira som följs av en till höger placerad kunglig krona med ett krönt N och till vänster en yxa. Byggnadens övre våningar har svagt utskjutande risaliter med dekorativt avslutande gavlar.
Längs takfrisen och framför takterrassen sträcker sig ett långt balustradräcke av sandsten. Fasaden och dess detaljer är helt utförda av fin- och råhuggen sandsten. Fönsterbågarna har böljande former med glas i original. I trapphuset finns modernare färgsättning med de ursprungliga dörrpartierna bevarade in till lägenheterna. Listverken har jugendformer med räfflingar.
År 1934 öppnades stadens sjätte biograf, Grand, i huset. Banklokalen hade då byggts om efter ritningar av arkitekten John Edvard Österberg. Österberg hade många uppdrag runt om i landet och en av hans specialiteter var att rita just biografer. Arbetet gick mycket skyndsamt och biografen stod klar på mindre än ett år. Biograf Grands salong hade hela 500 platser. Inredningsdetaljerna, som exempelvis biografstolarna, var klädda med röd sammet, inköpt från Nordiska Kompaniet i Stockholm. Foajéns golv var täckt av kolmårdsmarmor, ”The Swedish Green”, och inne i salongen hade väggarna klätts med den finaste brungula sammeten. Österberg ritade armaturerna i salongen och dessa bestod av sextiotre armaturer med över 700 glödlampor. Armaturerna placerades parallellt och bestod av snett utplacerade halvcylindrar, som spred ett skimrande gult ljus i salongen.
Ridåns dekorationer utfördes av skulptören och konstnären Thorvald Andersson. Thorvald Andersson studerade bland annat vid högre Konstindustriella skolan i Stockholm och var även elev hos Carl Milles. Liksom Österbergs specialitet att rita biografer hade Thorvald Andersson återkommande uppdrag att dekorera biografsalonger. I en mittensektion i taket fanns ett konstverk föreställande en taklös rymd, målad av konstnären och dekoratören Gustaf Fäldt. När ridån hissades skedde detta helt automatiskt från maskinrummet. Ridån hissades upp för sista gången den 23 oktober 1988. Sedan dess har biosalongen bland annat inhyst dansstudio.